Transport- Degerhamn
Att bo på södra Öland är svårt, såvida man inte är en ensamvarg. Men hur ska man då kunna förbättra möjligheterna för boende på södra Öland? Enda sedan ÖJ, Ölands järnväg, försvann så har många invånare också valt att flytta, eller utvandra till fastlandet. Och med människorna försvann också båttrafiken och istället byggdes Ölandsbron 1972. På södra Öland lever Degerhamns Taxi kvar och transporterar de få som bor just i Degerhamn. Annars finns även Mörbylånga Taxi och ett fåtal buss sträckor att åka. Men hur ska Mörbylånga kommun locka fler boende till just södra Öland utan att förstöra fridfullheten som finns? Jo, förutom att locka med lugnet och bra bostäder även se till att det finns kommunikation med större städer! Att ev. återinföra en järnväg eller ett spårvagnssystem skulle inte bara gynna många äldre som är bosatta på Öland utan även småföretagarna, skolorna och turismen som finns på denna soliga ö. Istället för att bilar ska susa runt naturreservatet Alvaret kan man snabbt och enkelt nyttja kommunaltrafiken. Äldre människor skulle kunna förflytta sig på ön lättare och småföretagarna skulle bli mer uppmärksammade. Och om småföretagarna går med ev. större vinst skulle kanske det locka med fler arbeten inom den sektorn. När jag pratade med Degerhamns Taxi så frågade jag huruvida deras företag är lönsamt i denna lilla by. Jag fick då svaret att Degerhamns Taxi en gång blomstrat, och att de då kunde erbjuda färdtjänst så väl som bussresor och taxikörning. Idag är Degerhamns Taxi på väg att dö ut, så är även den lilla byn. Kvar finns en liten Ica-butik och ett fotbollslag, samt en kyrka som besöks traditionellt varje söndag. När jag får de här svaren så blir jag stum. Byn har inte på något sätt anpassats till cyklar, mopeder eller båtar i den vackra hamn som finns. Hur tror man då att människor ska lockas hit? Jag bara undrar. Att man dessutom valt att ta bort järnvägen som byggdes i början på 1900-talet tycker jag är ganska dumt. Även om järnvägen skulle kostat att underhålla hade man med den kanske haft en stark turistkälla. För att återgå till min teori så tror jag att kommunikation är problemet. Det är för långt till de fåtal arbeten som finns, men att införa en järnväg eller liknande spår hade gett fler arbetstillfällen inom tåg trafiken och underlättat möjligheten att förflytta sig till arbeten. Och om kommunikationen blir bättre tror jag också att många småbarnsfamiljer skulle lockas av lugna idyller med plast för lek. Det vore bara idiotiskt att låta frakta barn till fastlandet när vi behöver folk på Öland. Den blomstrande ungdomen är viktig för ett slitet och trött Degerhamn, men även för resten av Öland.
Tågförbindelser mellan dessa orter skulle vara:
Miljövänligare än andra färdmedel, säkert att åka, det skulle gå snabbt att förflytta sig och troligtvis locka yngre generationer och turister. Detta förslag kräver dock en hård satsning av kommun och landsting.
Förslag på tågrutt (tryck på kartan för större bild):
* Ottenby-Degerhamn-Kastlösa-Mörbylånga-Vickleby-Skogsby-Färjestaden-Algustrum-Stora rör-Borgholm-Djupvik-Strandvik-Sandby-Böda-Torp.
* Grankulla-Fredriksborg-Hagaby-Sandvik-Ingelstad-S.Norrby-Tjusby-Lerkaka-Lopperstad-Slagerstad-Mellby-Torngård-Ottenby
Ida Lundin
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
fredag 24 april 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar